Svar på frågorna

Okej people. nu har jag svarat på frågorna såeee, hoppas ni är nöjda med svaren.. eller nåt, jag vene. OM jag nånsin har frågestund igen så kommer jag svara i ett videoinlägg för det här var riiiiktigt tråkigt.


Berätta gärna lite mer om panama om du vill! Kan inte du ha en frågestund ;D
hmm.. haha frågestund tror jag inte, om ni har frågor är det bara fråga så svarar jag, men känns så konstigt att säga typ, aah frågestund nu, känns som att ingen skulle vilja veta något om mitt liv lixom, haha.. men om några månader kanske :)

kan inte du ta kort på dit hus lr berätta om ditt liv där typ skolan hur är det?
Livet här är väll nice, det är varmt och chill, en vanlig dag för mej här är väll skolan, sen typ bada, titta på tv, sitta vid datan, chatta med vänner och så, ibland drar vi ut till ett köpcenter och shoppar kanske, men det är väldigt chill jämfört med Sverige där jag var upptagen varje dag.


såhär ser huset ut framifrån, har även film innuti huset ni hittar den under "videos"


något som känns anorlunda, går du på internationel skola eller pluggar du i spanskaaaaaaa mammacita?
Nä asså jag går distansskola, jag får undervisning från Sverige genom datorn, det kan va lite frustrerande med tanke på att jag gör mer jobb än vad ni i Sverige gör, jag menar, du kan vara sjuk, läraren kan va sjuk, du kan skolka, men om jag är sjuk här så måste jag ändå göra jobbet, om läraren är sjuk skickar hon ändå jobbet till mej. Men det är i alla fall ett system som heter First Class där jag loggar in, där är det som mitt klassrum, där står alla kurser så klickar jag på den kursen jag ska jobba med så står det vad jag ska göra varje vecka :)



hur många timmar e ni förä sverige?
Jag tror att vi är sju timmar efter Sverige, så när klockan är sju på kvällen hos er är den tolv på dagen hos mej:)

vad vill du verkligen ha nu? Panama eller sverige? berätta fördelar och nackdelar:)
Den frågan kan jag inte svara på, jag vill ha både och.
Det är bra här i Panama för jag är aldrig stressad, jag träffar min släkt, jag kan träna både Spanska och Engelska, få nya vänner, det är varmt det ENDA som är dåligt med att vara i Panama är att jag inte har mina vänner här. Om jag hade haft mina vänner här så hade det varit bäst!

tror du att du kommer glöma svenskan haha?
haha nej det tror jag inte, har ju pratat Svenska sen jag föddes och så pratar jag svenska med min familj, och bloggar på svenska, pratar med mina vänner på svenska, tänker på svenska, drömmer på svenska så nej det tror jag inte.

sett snygga killar?
skojja inte, killarna här är feeett snygga, om man bara skulle fixa deras klädstil hade dem varit allt man drömt om, hahaha, finns vissa med bra klädstil, men dom flesta går runt med stuprör i ngn skrikig färg och en t-shirt med MASSA mönster på, dem är lite 2007 här typ. hahah.

har du träffat många släkltingar?
Ja, asså i huset där Mormor och Morfar bor bor också mina två mostrar och mina två småkusiner, och släktingar kommer ju ofta dit och hälsar på så när jag bodde hos dom träffade jag ju många släktingar, och eftersom det är många släktingar är det också många födelsedagsfester så då träffar jag många andra släktingar också :)

jag, mormor, morfar, elida, 2003.

nya vänner? eller vad gör du på dagarna känns det anorlunda...
Asså hm.. nääe, inte så många nya vänner än, bara nån enstaka sådära, men dom har nyss startat en ungdomsgrupp sådär som hope om du vet vad hope är, så där finns ju många ungdomar, dom har bara haft en sån träff hittills då pratade man med dom flesta, snart är det en igen då kanske man får nån mer vän ;) och ja, klart det känns annorlunda, hela mitt liv har jag lixom bytt ut till något annat typ.

vad är det bästa med panama? skulle du vilja bo där mer än ett år?
Det bästa är såklart att träffa släkten och så, men annars är det den där garanterade värmen, det spelar ingen roll vart du är, vilken tid på dygnet, om det regnar eller är sol, det är ALLTID varmt, och det bästa är att det är en sån AC i affärerna så där är det iskallt, har alltid med mej en kofta som jag kan sätta på, men sen när man kommer ut så blir det varmt igen :) Men jag skulle aldrig vilja bo här i mer än ett år, Sverige kommer alltid va mitt hem, men jag vill sååå gärna hälsa på här minst var tredje år, tror jag kommer göra det också sen när jag blivit typ 20 och fått upp en bra ekonomi, tiotusen är väll inte så mycket om man är 20 och väll? hahah,

beskriv hur det är i panama, människorna, affärerna, maten, allt :)
hmm.. kan skriva lite kort det finns ju egentligen ganska mycket att säga men, människorna är väll ganska högljudda, hahah. Nää men ni ska veta vilka blickar brudarna langar här, dem tittar på en som om man vore utomjording, igår när vi gick av båten så när kön gick förbi mej VARENDA brud titta på mej som om jag va ett spöke.. hehe, men aa dom är väll sociala och högljudda, men alla har den dära "jag bryr mej inte" ansiktet, kan visa i en video ngn gång, affärerna är väll nice, dom flesta affärer har ALLT, hårsaker, smink, väskor, skor, kläder, möbler, köksaker, inredningsaker.. asså you name it. Maten kan jag inte säga så mycket om.. det är typ som vanligt, mycket ris och kyckling, men asså affärerna har pasta och allt vanligt som finns i Sverige så hemma äter vi mycket det, men ibland brukar mamma köpa typiskt panamask mat, och det är mycket majs kan jag säga dej! men gott äre!
 
min favorit.. kommer bara för tillfället inte ihåg vad det heter...

är det svårt att kommunicera med människorna där eller är dom sociala? 
För mej är det svårt då jag inte kan så bra spanska, men dom är väldigt sociala här, tror inte vi har träffat någon otrevlig här faktiskt!

hur är det att vara ifrån sina vänner?
Det är såklart jobbigt, men inte lika jobbigt för tiden går ju frammåt, nyss fick jag reda på att vi skulle flytta och nu har jag redan bott här i snart 3 månader, så jag försöker att njuta av tiden här i stället. Jag hade föreställt mej att det skulle vara mycket jobbigare, klart jag saknar dom, jag saknar dom skitmycket men jag är ändå glad och lycklig fortfarande på nåt sätt.

hur är området där ni bor? är det fint, stort, konsitgt, läskigt?
Det är ett fett bra område, det är inte det dära ghetto aktiga, haha. fast man åker igenom "ghettoaktiga" områden för att komma hit, men när man väl kommer hit finns det vakter som frågar vem du ska träffa, då säger man vilket hus man ska till så ringer dom till det huset och tittar om det stämmer att någon ska komma in, Dom som bor här får ett kort som man använder så öppnar bommen automatiskt. Så det är inte så läskigt, sen har vi en pool i mitten av området som är för dom som bor här, så finns det en lekplats, en tennisbana, och vid poolen finns det stolar och bord man kan sitta vid och bara prata, sen har vi fotbollsplan oxå, så det är sjukt nice här :) 

är dina kompisar bra på att hålla kontakten med dej?
haha, skulle kunna ge största dissen här... men asså, jag skriver med Th & Amanda varje dag, vi mailar på fb varje dag, och sen så fort vi är online samtidigt pratar vi, sen vissa skriver med mej någon gång ibland och jag skriver till dom någon gång ibland, medans vissa typ glömt bort mej, hahah. Men det är väll ändå bra att vara ifrån vännerna ett år, man märker då vilka som VERKLIGEN kommer vara med en hela livet, dom som inte skriver till mej skriver jag till någon gång ibland för jag vill inte tappa kontakten med någon, men nu känner jag bara att jag skiter i, så skriver bara till dom som verkligen är mej nära, typ som aa men amanda, th, stina, moa och så några till, för då blire lixom "balanserat" det är inte bara jag som skirver först till dom, ibland skriver dom först till mej också och då känner man sej inte som en stalker hahah, men sen såklart kommenterar man ju bilder och statusar på fb så man pratar ju med nästan alla ibland.

dom här 2 kommer alltid finnas med mej.

är det jobbigt att plugga distans?
både ja och nej, det är skönt att jag kan välja mina egna tider och så, skulle aldrig orka gå upp sju här, men eftersom jag inte har ett riktigt schema så känns det lite stökigt ibland och jag vet inte vart jag ska börja, men jag tror jag kommer igång med det sen. Det är skönt också att jag slipper skolmaten och den där klädångesten när du inte vet vad du ska ha på dej och när du känner dej ful även fast du har fixat håret och sminkat dej, jag behöver ju inte fixa mej för skolan här :)

skolmaten från Ekilla

tror du att du kommer hitta din framtida man i panama? haha lite konsti fråga kanske men tror du det?
hahahahaha, nej det tror jag inte ;p men man vet aldrig, haha. men neej don't think so :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0